Berlin Schönefeld Airport (SXF)
Zadanie
Mniejsze spośród dwóch lotnisk mieszczących się na terenie stolicy Niemiec, Flughafen Berlin Schönefeld, obsługuje około 13 milionów pasażerów rocznie. Rosnąca liczba podróżujących z miasta i do miasta spowodowała, że pilnie powstało zapotrzebowanie na dodatkową przestrzeń.
Aby sprostać zapotrzebowaniu konieczna była renowacja i dobudowa nowej infrastruktury lotniska. Jednak, podczas wykonywania prac budowlanych operatorzy portu lotniczego potrzebowali tymczasowego rozwiązania aby pomieścić pasażerów. Neptunus, jako firma mająca duże doświadczenie w budowie tymczasowych struktur na międzynarodowych lotniskach, w tym Schiphol w Holandii i Magdeberg-Cochstedt w Niemczech, została zaproszona do przygotowania oferty na tymczasowy terminal.
Rozwiązanie
Pracownicy firmy Neptunus potrzebowali zaledwie trzech tygodni na wzniesienie tymczasowego budynku terminala, wykorzystując do tego dwa typy hal – Evolution III o powierzchni ponad 2.200 m2 oraz hali Flexolution o 189 m2.
Zarówno hala Evolution jak i Flexolution zostały wzniesione na istniejącym asfalcie za pomocą systemu kasetonowej podłogi Neptunus, która została zintegrowana z betonowymi elementami podłogowymi zapewniającymi stabilne przyłączenie konstrukcji do podłoża, bez konieczności kotwienia. Kasetonowy system podłogi Neptunus jest znakomitym, elastycznym rozwiązaniem przy wynajmie krótko- oraz długoterminowym.
Kompleksowe wyposażenie wnętrza tymczasowego budynku zostało zakończone w zaledwie trzy miesiące. W pełni funkcjonalny terminal został otwarty w grudniu. Pomieszczenie mieści 1.200 pasażerów, poczekalnię do odlotów, restaurację, plac zabaw dla dzieci i toalety. Jest pięć poczekalni do odlotów, z których każda ma po dwa stanowiska wstępu na pokład. Budynek spełnia wszystkie przepisy BHP i zawiera w sumie osiem dróg ewakuacyjnych.
Neptunus był odpowiedzialny za zarządzanie całym projektem, który m.in. obejmował wyposażenie w instalację elektryczną, oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzację, toalety, podłogi antypoślizgowe, wystem wentylacji i klimatyzacji. We współpracy z firmą Siemens został również zainstalowany zaawansowany system sygnalizacji pożaru.
Obiekt będzie dostępny przez okres 18 miesięcy z opcją wydłużenia na dodatkowe sześć miesięcy.
Wyzwanie
Praca w ruchliwym międzynarodowym porcie lotniczym przy budowie terminala rzuca wiele wyzwań
i wymaga przestrzegania ścisłych środków bezpieczeństwa, posiadania specjalnych zezwoleń oraz ciągłą weryfikację personelu pracującego na miejscu budowy.
Ustawienie długiego boku hali kolidowało z działającym w tym czasie pasem startowym, dlatego wszystkie materiały i dostawy można było bezpiecznie dostarczyć tylko w nocy. Można było spodziewać się tego rodzaju problemów podczas pracy w warunkach konieczności zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Na szczęście Zespół Neptunus ma wiedze i ogrom doświadczenia w pracy w warunkach podwyższonego bezpieczeństwa i stawił czoła wyzwaniu dostarczając wysokiej jakości i oszczędną halę tymczasową.
Ze względu na ukształtowanie terenu i wymagane połączenie terminala z prowadzącą do samolotu platformą, która nie mogła być zakotwiczona w ziemi, Neptunus zmierzył się z kolejnym wyzwaniem. Wykonano połączenie unoszącej się nad ziemią platformy z bramą zakotwiczonej betonami hali. Rurociągi i drenaż poprowadzono pod spodem hali dzieki czemu terminal jest ogrzewany i może funkcjonować w zimie.
Podsumowanie
Pan Joachim Korkhaus, Kierownik BER-flughafen, pochwalił umiejętności zespołu Neptunus, który koordynował projekt i powiedział, że władze lotniska były „bardzo zadowolone” z zaproponowanego rozwiązania i wyniku końcowego projektu.